În cadrul “Busola învățării 2030” (Learning Compass 2030), OCED menționează 3 tipuri de abilități necesare pentru a răspunde provocărilor viitorului:
- abilități cognitive si metacognitive – care includ gândirea critică, gândirea creativă, abilitatea de a învăța cum să înveți și auto-reglarea;
- abilități sociale si emoționale – care includ emplatia, auto-eficacitatea, responsabilitatea și colaborarea
- abilități fizice si practice – care includ folosirea de materiale, echipamente, în special aferente tehnologiei informației și comunicațiilor.
OCED a introdus conceptul de “busola învățării” pentru a accentua asupra faptului ca elevii vor avea nevoie să “navigheze” într-o luma complexă, nesigură, în care va fi nevoie ca ei singuri să-și găsească drumul. Iar abilitățile de ma sus, înțelese ca fiind capacitatea de a folosi cunoștințele pentru a atinge un scop, sunt cele de care au nevoie pentru a reuși să facă acest lucru.
Pe lângă abilități , “busola învățarii” mai are alte 6 elemente – pe care vă invit să le descoperiți aici.
Dintre toate cele 6 elemente, dezvoltarea abilităților se interconecteaza în special cu dezvoltarea cunoștintelor, a atitudinilor și valorilor, condiționandu-se și susținându-se reciproc.
Învățarea se produce într-un ciclu anticipare-acțiune-reflecție, in care elevii își stabilesc un obiectiv, acționează fiind conștienți de consecințe și reflectează asupra acțiunilor lor. Profesorii, părintii, ceilalți colegi și comunitatea lucrează împreună pentru a sprijini elevul în acest demers. Pentru a se produce însă acest lucru, e nevoie să existe condițiile necesare pentru a se simți capabili să facă ce iși doresc.
Scopul învățării este starea de bine (well-being) atât a elevului, prin împlinirea potențialului propriu, cât și a comunității locale și a intregii planete, spun cei de la OCED.
Cât de aproape este sistemul nostru de educație de această perspectivă si cum putem contribui, împreună, pentru a oferi această busolă elevilor?
Surse de informare:
https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf
http://www.oecd.org/education/2030-project/about/E2030%20Introduction_FINAL.pdf