Ce este curriculumul în dezvoltare locală (CDL)
CDLul constituie oferta curriculară specifică fiecărei unități de învățământ și este realizat în parteneriat cu companii/instituții publice partenere ale unității de învățământ. CDLul se proiectează pentru fiecare an de studiu în parte, pentru a răspunde schimbărilor care intervin pe piața forței de muncă la nivel local și/sau regional.
Pregătirea practică a elevilor prin CDL se poate desfășura atât prin ore de laborator tehnologic, cât și prin ore de instruire practică, stabilite de comun acord între unitatea de învățământ și operatorul economic/instituția publică partener de practică, în funcție de necesitățile și posibilitățile de organizare a stagiilor de pregătire practică.
Indiferent dacă reprezentați o școală, o companie sau o instituție publică, folosiți https://meserii.ro/ pentru a identifica un partener în vederea proiectării unui CDL.
În învățământul profesional și tehnic, proiectarea de CDL urmărește
- dobândirea, de către absolvenți, a competențelor necesare pentru adaptarea în prezent și mai ales în viitor la cerințele unei piețe a muncii aflate într-o continuă și rapidă schimbare;
- dobândirea, de către absolvenți, a acelor competențelor transferabile (soft skills) necesare atât pentru integrarea socială, cât și pentru integrarea rapidă și cu succes pe piața muncii.
Obiectivele adoptării CDL
- crearea de oportunități pentru aprofundarea/extinderea competențelor prevăzute în Standardul de Pregătire Profesională (SPP) în scopul adaptării la tehnologiile specifice din companiile în care elevii desfășoară pregătirea practică și/sau competențele care sunt solicitate de piața muncii locală și/sau regională și care nu sunt oferite prin curriculumul național;
- crearea situațiilor de învățare necesare pentru dobândirea competențelor transferabile (soft skills), adaptate cerințelor locale, în contexte legate de formarea profesională.
Beneficii și avantaje pentru companii
- Contribuie, în raport cu nevoie de forță de muncă din companie, la formarea viitorilor potențiali angajați
- Se poziționează la nivel local și regional ca lideri în formarea profesională în domeniul lor de expertiză
- Devin angajatori mai atractivi pentru potențialii angajați
Beneficii și avantaje pentru elevi, școală și autorități locale
- contribuie la creșterea flexibilității, adaptabilității și în perspectivă a angajabilității absolvenților învățământului profesional și tehnic și astfel:
- facilitează tranziția elevilor de la școală la viața activă prin adaptarea pregătirii profesionale a elevilor la nevoile pieței muncii la nivel local;
- contribuie la creșterea ratei de inserție socioprofesională;
- extinde oportunitățile ocupaționale ale elevilor;
- permite aprofundarea competențelor-cheie, alături de unitățile de rezultate ale învățării tehnice generale și specializate, în contexte reale de muncă;
- contribuie la creșterea flexibilității ofertei educaționale a unităților de învățământ;
- oferă oportunități de dezvoltare durabilă la nivelul comunității locale prin contribuția activă a partenerilor sociali la dezvoltarea resursei umane la nivel local;
- contribuie la o mai mare receptivitate a școlilor cu privire la nevoile comunității locale;
- oferă condiții pentru furnizarea de formare profesională la nivel local, valorificând standardele formulate la nivel național;
- creează oportunități pentru dezvoltarea relațiilor dintre școală și piața muncii locală.
Etape ale proiectării de CDL
- Identificarea nevoilor de calificări profesionale necesare a fi luate în considerare în proiectarea CDLului
- Identificarea unei școli acreditate pentru formare în calificarea dorită de companie
- Stabilirea grupului de lucru în vederea elaborării curriculumului în dezvoltare locală. Grupul de lucru trebuie să aibă o structură bipartită, fiind format din reprezentanți ai școlii și reprezentanți ai partenerului/partenerilor sociali implicați (exp. o companie din localitate)
- Proiectarea efectivă a CDLului conform Reperelor metodologice privind proiectarea curriculumului în dezvoltare locală pentru clasele a IX-a și a X-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică și învățământul profesional – OUG 3914/2017
- Avizarea și aprobarea CDLului
Nu ezitați să ne împărtășiți perspectivele voastre pe adresa de email [email protected]