Într-un raport din ianuarie 2020 al World Economic Forum, sunt menționate 4 categorii de abilități necesare in viitor:
- abilități pentru a fi un cetățean global – care presupune conștientizarea rolului pe care fiecare individ îl are in comunitate, a interdependențelor între oameni pentru funcționarea societății;
- abilități de inovare și creativitate – care implică rezolvarea de probleme complexe, gândire analitică, creativitate, întelegerea interdependențelor;
- abilități tehnologice – care includ abilități de programare, responsabilitate digitală și utilizarea tehnologiei;
- abilități interpersonale – care cuprind empatia, abilitățile de cooperare, negociere, conducere.
Pe lângă includerea de conținut educațional care sa permită dezvoltarea abilităților de mai sus, sunt menționate și alte câteva caracteristici necesare sistemelor educaționale ca aceste abilități să se poată dezvolta:
- învățare personalizată – pentru a se ține cont de nevoile fiecărui individ, să permită fiecărui elev să progreseze in ritmul lui;
- învățare accesibilă și inclusivă – încât învățarea să nu depindă de posibilitatea de acces în anumite unități de învățământ, situate în anumite zone, ci toată lumea să aibă acces la aceeași calitate a educației;
- învățare bazată pe probleme și colaborare – pentru a reflecta mai bine realitatea economică;
- învățare dirijată de elev și pe parcursul întregii vieti – in care fiecare individ continuă să-și dezvolte abilitățile și să acumuleze unele noi, bazate pe nevoile și interesele individuale.
În cuprinsul raportului găsiți 16 modele inspiraționale de școli “ale viitorului”.