Competiția WorldSkills Tourism & Hospitality, aflată la a III-a ediție în România
- În perioada 7-8 februarie 2025, a avut loc cea de-a treia ediție a Competiției WorldSkills Tourism & Hospitality.
- Cei clasați pe podiumul secțiunii Hotel Reception formează Lotul Național WorldSkills de Hotel Reception, care va participa în perioada următoare la sesiuni de pregătire intensivă pentru accesul la competiții internaționale, inclusiv Olimpiada Internațională de Meserii WorldSkills Shanghai 2026, China.
- Bazată exclusiv pe probe practice de concurs, elaborate conform standardelor internaționale din industria ospitalității, competiția a adus la un loc 14 elevi competitori de la 9 licee din țară, selectați în urma unui proces de preselecție online în perioada noiembrie-decembrie 2024.
- Elevii participanți au fost antrenați de profesorii coordonatori și de tutori de practică de la 9 hoteluri din București, Iași, Brașov, Târgu Jiu, Petroșani și Mangalia și 3 agenții de turism din București.
- Competiția a fost organizată de WorldSkills România și Asociația Profesorilor și Mentorilor din Turism „Edu4Tourism” în parteneriat cu FIHR – Federația Industriei Hoteliere din România și Universitatea Romano-Americană. Competiția a fost găzduită de Courtyard by Marriott Bucharest Floreasca, hotel ce face parte din grupul Apex Alliance Hotel Management.
A treia ediție a concursului WorldSkills Tourism and Hospitality din România, destinat elevilor de liceu care studiază domeniul turismului și al ospitalității, a avut loc în perioada 7-8 februarie 2025, la hotel Courtyard by Marriott Bucharest Floreasca. Aceasta este destinată elevilor de liceu care studiază domeniul turismului și al ospitalității și își doresc să își urmeze pasiunea la nivel de excelență.
Structurată pe trei secțiuni – Hotel Reception, Housekeeping & Tourism – competiția le oferă tinerilor oportunitatea de a-și demonstra abilitățile și cunoștințele dobândite, fiind provocați să soluționeze într-un timp predefinit probe practice de concurs precum: aranjarea profesională a patului hotelier (housekeeping) sau rezervarea hotelieră, operații de check-in, comunicarea cu oaspeții (recepție hotel – front și back office), preluarea unei solicitări de ofertă a unui pachet turistic și crearea unui pachet turistic la cererea clientului și prezentarea acestuia.
Juriul, coordonat de Amela Obad, Chief Expert WorldSkills Croatia în secțiunea Hotel Reception, a fost format din peste 20 de profesioniști în domeniul ospitalității. Aceștia au evaluat atât abilitățile specifice fiecărei secțiuni, dar și atenția competitorilor la detalii, gândirea critică, lucrul sub presiune, asumarea deciziilor și munca în echipă. În deschiderea ediției a III-a, a fost organizat și un concurs demonstrativ („Making the hotel bed”), unde 2 echipe formate din tutore – elev practicant s-au întrecut în a-și demonstra măiestria și rapiditatea în aranjarea patului hotelier.
„Acest concurs evidențiază competențele cultivate prin educația în turism și ospitalitate, oferită tinerilor din liceele tehnologice și din învățământul profesional dual. Totodată, reprezintă un instrument eficient de atragere a noii generații către acest domeniu, demonstrând atât complexitatea, cât și rafinamentul profesiilor din industria ospitalității. Concursul se desfășoară în condiții reale de lucru, în cadrul unui hotel, iar probele practice sunt concepute pe baza standardelor internaționale ale industriei. În calitate de Expert WorldSkills Hotel Reception al României și Ambasador CEDEFOP, consider această competiție un exemplu de bune practici pentru consolidarea parteneriatului școală-operator economic și promovarea educației și formării profesionale (VET), contribuind totodată la reducerea abandonului școlar”, precizează prof. Larisa ILE, Expert WorldSkills în secțiunea Hotel Reception, co-organizator al competiției și președinte al Asociației Profesorilor și Mentorilor din Turism Edu4Tourism.
Câștigătorii acestei ediții, evaluați de jurii formate din profesioniști din industria ospitalității, sunt:
Hotel Reception:
-
- Locul I: Muhuleț David, elev la Colegiul Economic „Costin C Kirițescu”, București, prof. coordonator Ionești Carmen Mihaela, tutore practică Șelaru Mihaela, hotel practică Hilton Garden Inn Bucharest Airport
- Locul al II-lea: Ducu Filip, elev la Colegiul Tehnic „Iuliu Maniu”, Bucuresti, prof. coordonator Todorut Simona Cristina, tutori practică Oprea Roxana și Cirnu Virgil, hotel practică Hotel Minerva, București
- Locul al III-lea: Leahu Sabina, elevă la Liceul Tehnologic Economic de Turism, Iași, prof. coordonator Leonte Elena Daniela, tutore practică Onofrei Claudia, hotel practică Hotel Bellaria, Iași
Housekeeping:
- Locul I: Filimon Luiza Maria, elevă la Colegiul Tehnic „Maria Baiulescu”, Brașov, prof. coordonator Dumitrescu Iulia, tutore practică Pricop Denise, hotel practică Radisson Blu Aurum, Brașov
- Locul al II-lea: Matei Andrei, elev la Colegiul Economic „Costin C Kirițescu”, București, prof. coordonator Ionești Carmen Mihaela, tutore practică Budaca Larisa și Gheorghe Paul, hotel practică Mercure Bucharest City Centre
- Locul al III-lea: Mitrofan Andreea Valentina, elevă la Colegiul Economic Mangalia, prof. coordonator Tudose Delia, tutore practică Toma Livia, hotel practică Hotel Hora, Saturn
Tourism:
- Locul I: Mitran Raisa, elevă la C
olegiul Economic „Costin C Kirițescu”, București, prof. coordonator Dodu Patricia, tutore practică Murgulet Emanuela, agenție de practică Paradise & Beyond
- Locul al II-lea: Savu Andres Antonio, elev la Colegiul Tehnic „Iuliu Maniu”, Bucuresti, prof. coordonator Maftei Daniela, tutore practică Creangă Aurel, agenție de practică Nomad Travel Concept
- Locul al III-lea: Filote Mihai Alexandru, elev la Colegiul Tehnic ”Dinicu Golescu”, București, prof. coordonator Dobrota Gina Gilet, tutore practică Mihalcea Diana Roxana, agenție de practică DTour
România în competițiile internaționale
România este membru activ al WorldSkills International, o organizație globală ce reunește 89 de țări și sprijină dezvoltarea competențelor profesionale ale tinerilor. După participarea la Olimpiada Internațională de Meserii WorldSkills Lyon 2024, Albert Iacoviță reprezentantul României la secțiunea Hotel Reception își continuă parcursul cu participarea la Olimpiada Europeană de Meserii EuroSkills Herning 2025, ce va avea loc în septembrie în Danemarca.Această competiție oferă o platformă unică pentru selectarea Lotului Național WorldSkills Hotel Reception. Elevii clasați pe podium la această categorie vor beneficia de un program intensiv de pregătire WorldSkills, participând în perioada următoare la sesiuni de pregătire intensivă pentru accesul la competiții internaționale, inclusiv Olimpiada Internațională de Meserii WorldSkills Shanghai 2026, China.
,,Competiția WorldSkills Tourism & Hospitality deschide sezonul Competiției WorldSkills din acest an, formată în total din 15 secțiuni.
Elevii au avut oportunitatea de a-și exersa, testa deprinderile specifice industriei ospitalității, confruntându-se cu diferite situații pe care le poate întâmpina în orice zi un recepționer de hotel sau un lucrător housekeeping.
Ne bucurăm să anunțăm că cei trei câștigători ai secțiunii de Hotel Reception devin membri ai Lotului Național WorldSkills de Hotel Reception. Aceștia vor participa la o serie de sesiuni de pregătire intensivă pentru accesul la competiții internaționale, inclusiv la Olimpiada Internațională de Meserii WorldSkills Shanghai 2026.”, a declarat Victor Dumitrache, co-organizator și Director de Programe WorldSkills România.
,,Mă bucur că am avut ocazia să moderez cea de a III-a ediție a Competiției WorldSkills Tourism & Hospitality din România, care a fost organizată între 7 și 8 februarie la Hotelul Courtyard by Marriott Bucharest Floreasca, și că am avut ocazia să petrec doua zile extraordinare alături de organizatorii de la WorldSkills Romania, profesorii de la Edu4Tourism, mentorii de la FIHR și cei 14 tineri concurenți, pasionați de turism și ospitalitate, de la liceele tehnologice din toată țara. Invățământul profesional și în special cel dual este extrem de important pentru turismul și ospitalitatea românească fiindcă formează tinerii profesioniști din domeniu de care au operatorii nevoie.” a declarat Christian Macedonschi, președintele Asociației Smart City Brașov.
Evenimentul, organizat de Fundația WorldSkills România și Asociația Profesorilor și Mentorilor din Turism Edu4Tourism, în parteneriat cu Federația Industriei Hoteliere din România, Courtyard by Mariott Bucharest Floreasca și Universitatea Româno-Americană, își propune să crească atractivitatea și vizibilitatea meseriilor din industria turismului și ospitalității.
Competiția WorldSkills Romania este recunoscută oficial de Ministerul Educației prin Calendarul Concursurilor Naționale Școlare 2025, fără finanțare M.E.C, Nr. 24184/5/15.01.2025, la poziția 10, capitolul N – Învățământ liceal tehnologic. Detalii aici: https://shorturl.at/LCwWZ
Pentru mai multe detalii privind performanța României în cadrul WorldSkills Lyon 2024 vă invităm să urmăriți paginile noastre de social media sau sa accesați site-ul nostru: worldskills.ro